برند بولگاری، تاریخچه و کلکسیونهای معروف آن
گالری طلای روبی
1400/07/30
در ادامه مقالات معرفی محبوبترین برندهای لوکس جواهرات در جهان این بار به سراغ برند پرطرفدار و گرانقیمت بولگاری رفتهایم. برند بولگاری فعالیت خود را با ساخت جواهرات نقره در سال 1884 شروع کرد. مالک این برند کسی نبود جز نقرهساز بااستعداد و مشهور یونانی سوتیریو بولگاری که برای اولین بار فعالیت رسمی برند بولگاری را در رم آغاز کرد. در ادامه این مقاله از روبی گلد همراه ما باشید تا کمی بیشتر در مورد تاریخچه و حوزه فعالیت این برند لوکس جهانی صحبت کنیم.
سوتیریو وولگاریس متولد سال 1857، اهل روستای کوچکی در کوههای پیندوس در شمال یونان بود. برای نسلها این منطقه از یونان به خاطر هنر استثنایی مردمش در زمینه نقرهکاری معروف بود، مهارتی که از دوران امپراتوری بیزانس از پدر به پسر منتقل شده بود. به طور طبیعی در چنین منطقهای خانواده بولگاری نیز نقرهسازانی بودند که در ساخت گوشوارههای نقره، سگک کمربند و غلاف شمشیر بسیار تخصص داشتند. بولگاری هم مانند هم روستاییهایش هنر را از پدر فراگرفت اما یک تفاوت ویژه با سایرین داشت و آن هم این بود که توانست خود را به عنوان یک هنرمند و کارآفرین واقعی از دیگران متمایز کند.
در سال 1877 سوتیریو وولگاریس به کورفو نقل مکان کرد، سرانجام در سال 1881 زمانی که شهر رم به سرعت در حال مدرن شدن بود به رم رفت. تصمیم خود را برای تأسیس برند بولگاری قطعی کرد و حدود 3 سال بعد با انتخاب نام Bulgari به عنوان نام شرکت خود فعالیتش را به طور جدی ادامه داد. فروشگاه بولگاری به خاطر طرحهای مجللی از جواهرات نقره که از جواهرات یونانی و رومی الهام گرفته شده بود به سرعت مشهور شد.
بولگاری پس از افتتاح برند خود در رم فعالیتش را در حوزه ساخت صنایعدستی نفیس نقره و جواهرات ادامه داد و به دلایلی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، به سرعت مورد توجه گروههای خاصی از مردم در سرتاسر جهان قرار گرفت. در طول دههها فعالیت، Bulgari توانست یک سبک متمایز برای خود به وجود آورد. سبک برند بولگاری ترکیبی از رنگهای خاص، حجمهای فوقالعاده و موتیفهای عجیب و شگفتآور بود که به گفته مالکان بولگاری برای ادای احترام و زنده نگهداشتن ریشهها و اصالت رومی این برند انتخاب شده بودند.
چیزی که برند بولگاری را از دیگر برندهای مطرح متمایز میکرد این بود که بولگاری در عین حفظ و پاسداری از میراث فرهنگی خود سعی داشت نوآوری را به طراحیهایش اضافه کند. در نهایت ترکیب سنت و مدرنیته در طراحیهای بولگاری تمام چهارچوبها و قوانین را شکست و روند جدیدی را برای طراحی جواهرات پایهگذاری کرد. به همین علت است که از طرحهای بولگاری به عنوان نماد طراحی معاصر یاد میشود.
داستان از آنجایی شروع شد که زیورآلات نقره نفیس ساخته شده توسط سوتیریو بولگاری توسط گردشگران انگلیسی که برای سفر به رم آمده بودند بسیار مورد توجه قرار گرفت و همین مسئله باعث رونق تجارت بولگاری شد. پس از این اتفاق فروشگاههایی از بولگاری در سایر مقاصد گردشگری افتتاح شد. هنگامی که پسران سوتیریو، جورجیو و کوستانتینو به تجارت پدر پیوستند، پیشنهاد تولید و طراحی جواهرات از جنس طلا را مطرح کردند.
جواهرات اولیه از جنس پلاتین و الماس با طراحی هندسی و آرت دکو بود و پس از آن بود که جواهرات طلا به محصولات برند بولگاری افزوده شد. پس از مرگ پدر، تجارت بولگاری به دست کنستانتینو و جورجیو پسران سوتیریو افتاد. این دو پسر دوران جدیدی را در تاریخ برند Bulgari رقم زدند. پسران برعکس پدر طالب نوآوری و گسترش حوزه فعالیت بولگاری بودند. با تلاشهای این دو برادر، بولگاری توانست جایگاه خود را به عنوان برند برجسته در حوزه طراحی جواهرات لوکس و مد روز تثبیت کند.
در سال 1967، نسل سوم برادران ولگاریس، سه پسر جورجیو، تجارت بولگاری را به دست گرفتند. در طول دهه 1970، برند بولگاری فعالیتش را در سطح بینالمللی گسترش داد و فروشگاههایی در شهر نیویورک، ژنو و پاریس افتتاح کرد. این برند همچنین وارد لاین ساعتهای بولگاری شد و دستبند مار توبوگاس همان دستبند معروف بولگاری را معرفی کرد در همین حین بود که توجه سلبریتی هایی چون سوفیا لورن، آدری هپبورن و الیزابت تیلور به سمت برند بولگاری جلب شد و همین نقطه اوج دیگری برای برند بولگاری به شمار میرفت.
البته شکست بخشی از تجارت است و ممکن است برندهای بزرگ جهانی را هم غافلگیر کند. تجارت برند بولگاری در دهه 1980 پس از رد کردن یک بحران مالی بسیار کند شد. مالکان بولگاری تصمیم گرفتند برای احیای مجدد نام تجاری برندشان یک کمپین تبلیغاتی بزرگ راهاندازی کنند، به همین منظور تنوع محصولات بولگاری بیشتر شد و چند فروشگاه جدید در نقاط مختلف افتتاح گردید.
طرحهای جدید برند بولگاری باعث شد تا بولگاری از دستهبندی جواهرات مجلسی و خاص در دستهبندیهای دیگری چون جواهرات روزمره قرار گیرد. همچنین تنوع محصولات در دستهبندیهای جدیدی چون عطر، روسری، کراوات، عینک آفتابی و کالاهای چرمی زمینه را برای گسترش مشتریان بولگاری فراهم کرد.
بولگاری تنها یک برند جواهرات نقره و طلا نیست و لاین های مختلفی در تولید انواع اکسسوری دارید. محصولات متنوع برند بولگاری در کلکسیونهای مختلفی تعریف میشود که در ادامه به آنها پرداختهایم.
بیش از صد سال است که بولگاری نماد طبیعی و بسیار زیبای گل را در طراحیهای خود مورد استفاده قرار میدهد. شکوفههای گل بسیار زیبا در رنگهای روشن در هم نشینی با الماسهاس درخشان یکی از طراحیهای بینظیر این برند ایتالیایی است. برای آشنایی با مفهوم نماد گل در طلا و جواهرات میتوانید به این لینک مراجعه کنید.
ساعتهای لوکس BVLGARI BVLGARI در کریسمس ۱۹۷۵ میلادی به تعداد محدود و فقط برای ۱۰۰ مشتری برتر این برند با توضیح “BVLGARI ROMA” فرستاده شد. اما در سال ۱۹۷۷ میلادی، موفقیت این مدل باعث شد تا ساعتهای مچی BVLGARI BVLGARI به تولید انبوه برسد و به یکی از برترین طراحیهای ساعت در جهان تبدیل شود.
یکی از موفقترین و مشهورترین نمادهای برند بولگاری، قطعهای است که شبیه به سکههای دوران روم باستان طراحی و عرضه شده است. این سکهها اولین بار در دههی ۱۹۶۰ میلادی عرضه شدند و به عضو همیشگی از کلکسیون سکهی این برند ایتالیایی تبدیل شدند.
کلکسیون مار برند بولگاری از افسانهها و نمادهای روم و یونان باستان الهام گرفته. مار در آن زمان نماد تولد دوباره و باروری بوده است. BVLGARI اولین برند قرن بیستی است که این موتیف را در طراحی ساعتهای مچی خود استفاده کرد. در دهه ۱۹۴۰ میلادی، بازوبندها و مچبندهایی با طرح مار و بدنهی منعطف که با طلای زرد پولیش شده بودند روانه بازار شدند. بعدها با تغییرات متنوعی که در این طرح ایجاد شد، محصولات لوکس متنوعی از آن روانه بازار شد. مار یکی از شناختهشدهترین کلکسیونهای جواهرات بولگاری است.
در دهه ۱۹۸۰ میلادی، بولگاری به این فکر کرد که در دنیای مدرن امروزی زنان شاغل به جواهراتی نیاز دارند که از صبح تا شب آن را استفاده کنند و راحت باشند. همین باعث شد تا کلکسیون PARENTESI متولد شود. رم در آن زمان مملو از طرحهای الهامبخش بود. این کالکشن نیز از سنگفرشهای این شهر و تراورتنهایی که بلوکهای سنگی را به هم وصل میکرد الهام گرفته شد. این طرح یکی از کالکشنهای بولگاری به شمار میآید.
آخرین کلکسیون جواهرات بولگاری که معرفی میکنیم، TUBOGAS نام دارد. این مجموعه در واقع شامل حلقههای متحرک و منعطف دستبند، النگو یا گردنبند است که برای ساخت آنها به ساعتها زمان و متخصصهای دوره دیده نیاز دارد. طرح این مجموعه از لولههای گاز آمریکا در دهه ۱۹۲۰ میلادی گرفته شده است. تکنیک ساخت این محصولات در نیمه دوم قرن ۱۹ میلادی توسعه یافت و بولگاری در دهه ۱۹۷۰ میلادی آن را به عنوان نشان تجاری خود به ثبت رساند.
برند بولگاری در میان سایر برندهای مطرح و لوکس چون برند کارتیه، تیفانی و هری وینستون برای ما ایرانیها شناخته شده است. البته که محصولات اصل این برند به سختی پیدا میشود و از طرفی قیمت طلا و جواهرات بولگاری بسیار بالاست اما سالهاست که در بازار شاهد نسخه های فیک و طراحی های کپی شد از برند بولگاری هستیم.
اگر به دنبال خرید طلاهای خاص با طراحیهای برند بولگاری هستید، میتوانید در کالکشن یورمن روبی گلد برای خرید انگشتر بولگاری اقدام کنید.